donderdag 26 maart 2020

Thuis werken opdrachten voor klas 3 en 4 Nederlands als moedertaal


Thuis werken



Huiswerkhttps://nederlandsms.blogspot.com/   of via de
Homepage: http://gskr-kranenburg2.schulon.org/
Mailadres juf Marlies: tenbulte@gskr-kranenburg.schulon.org

Lieve allemaal,
Ik hoop dat jullie de week goed doorgekomen zijn en een beetje hebben genoten van de zon in je tuin of op je balkon. Ik heb vooral gefietst en gezien hoe stil het is op straat. Verder heb ik gewerkt aan een nieuwe website voor school. De kinderen die mij gemaild hebben, vonden het huiswerk in orde. Voor de komende week heb ik weer nieuwe opdrachten voor jullie. Lees ze maar eens door en....ik ben vooral benieuwd naar je foto bij de eerste opdracht van Freek Vonk!! Je kunt me altijd mailen, als iets onduidelijk is. Succes en veel groetjes,
Juf Marlies

Opdracht voor klas 3 en 4
  1. Maak 2 lessen in Spelling in Beeld in de week. Als je langer dan een uur doet over 1 les, is 1 les genoeg voor 1 week.
  2. Helaas hebben we niet genoeg ringboekjes om uit te lenen. Sla dus de opdracht ‘lees in het ringboekje’, over.
Opdracht voor klas 3 en 4

  1. Kijk naar de eerste les van Freek Vonk op internet
Hij vertelt je over de luiaard. Probeer de opdrachten die hij heeft te maken. Leuk, als je een foto laat maken van jezelf bij de eerste opdracht en deze opstuurt aan de schoolkrant. (Naar mijn mailadres)
B. print het dierenpaspoort uit en maak een paspoort voor de luiaard. Je vindt ook een PDF in het blog voor Nederlands moedertaal.
Vergeet niet verder op de site van Freek Vonk te kijken. Hij heeft ook leuke knutseltips.


Opdracht voor klas 3 (extra opdracht voor klas 4 als je zin hebt)

<

  1. Een bijzondere plek
We hebben bij Nederlands een verhaal geschreven over een bijzondere plek; in je fantasie of op school. Nu zit je thuis en heb je vast ook een plekje waar je je graag terugtrekt. Schrijf hier een verhaal over van tenminste een half A4tje. Waar je aan kunt denken:
  • De W-vragen: waarom is dit plekje belangrijk voor je, wat is het voor plekje, wie mag er komen, wanneer zit/lig/hang je er vooral?
  • Schrijf het op, maak een foto van je tekst en stuur deze naar me op. Op typ je verhaal op de computer en stuur het bestand aan me op.
  • Voor de schoolkrant? Laat me weten, als je NIET wilt, dat jouw verhaal in de schoolkrant komt. Als je het leuk vindt, doe je er een foto bij van jou op die plek.




Opdrachten voor klas 4 (en voor klas 3 als je zin hebt)



Lieve allemaal,
Jullie hadden net al je discussie-talent ingezet om in jullie laatste halfjaar nog een lievelingsthema te kunnen doen. En toen kwam Corona en werd de wereld stilgezet. En onze school ook. Ik wil jullie de kans geven toch iets te doen met je zelfgekozen onderwerp. Hierbij kun je er in de nieuwe situatie voor kiezen om alleen te werken of samen, maar dat moet je dan online doen.



Wat kun je kiezen:
  • Als je ervoor gekozen had om een verhaal te schrijven over je leven, dan is dit het moment. Je hebt tijd om te schrijven en je maakt iets heel bijzonders mee: iedereen zit thuis. Dus pak je pen, potlood of de computer en schrijf je verhaal.
  • Je kunt thuis je eigen boekbespreking houden. Hoe kun je dat doen? Je leest een boek, gebruikt voor je boekbespreking de aanwijzingen (zie hieronder) en maakt eeen mooi plakkaat over je boek. Of wat ook kan, als iemand thuis tijd heeft om je te helpen. Je filmt je eigen boekbespreking. De boeken die jullie hadden gevraagd aan mij, liggen wel klaar bij de bibliotheek in Groesbeek, maar kan ik helaas niet halen, omdat deze ook dicht is.
  • Je kunt ook een onderwerp kiezen en hiervan een mooi overzicht maken: een plakkaat of een powerpoint. Dan heb je eigenlijk gewerkt aan je spreekbeurt, zonder dat je het voor de klas presenteert. Wat je doet voor een spreekbeurt vind je onderaan deze blog. Je kunt het wel laten filmen natuurlijk en aan me opsturen, als je dat leuk vindt. Voor dieren kun je natuurlijk goed kijken op de site van Freek Vonk. https://www.freekvonk.nl/
  • Als je iets over vroeger wilt onderzoeken en hierover iets wilt schrijven of maken, moet je zelf op zoek gaan naar een onderwerp en informatie hierover. Kijk maar eens op de site bij het Openluchtmuseum in Arnhem https://openluchtmuseum.nl/ of bij www.schooltv.nl
Kies één van deze thema’s uit en ga aan de slag. Vraag altijd aan je ouders of je op internet mag en zoek elkaar niet op om samen aan een thema te werken, dat is nu niet verstandig.
Je hoeft dit natuurlijk niet in 1 week af te hebben. Het is wel goed om er op tijd mee te beginnen. Na de paasvakantie kijken we verder. 



Opdrachten die je mag doen (voor klas 3 en 4)

😎😎😎😎😎😎😎

  • Schrijf een verhaal, maak een tekening, vertel ons hoe het met je gaat. Mail je verhaal aan mij en het komt in de schoolkrant. https://schoolkrantthuis.blogspot.com/ Of lees in de schoolkrant wat de andere kinderen doen
  • Maak meer lessen in Spelling in Beeld. Oefen extra spellingopgaven op:https://www.taal-oefenen.nl/taal-groep-5/spelling
  • Speel met je ouders en/of zusjes en broertjes het ja/nee spel. Bedenk zelf vragen en kijk wie er intrapt!
  • Luister naar het voorleesverhaal uit Gruwelijke griezelverhalen (binnenkort op het BLOG Nederlands als moedertaal)
  • Kijk op schooltv. Je vindt er leuke films, schoolplaten en quizjes www.schooltv.nlAls je even wilt bewegen tussendoor: https://www.youtube.com/watch?v=a05py5l0Iws
  • En…… dit is vooral de tijd om lekker veel boeken te lezen!!





Hier is de link naar de online sprookjesquiz: http://www.projectx2002.org/nederlands_hotpots/sprookjesquiz02afbeeldingen.htm